Patientskader

 

Har du været udsat for en fejlbehandling i det danske sundhedsvæsen, kan du kræve erstatning for dit tab og den lidelse, du er påført. Det gælder for det første skader, der sker hos læger og på hospitaler. Det gælder også skader, der sker på private hospitaler og skader efter behandling hos privatpraktiserende autoriserede sundhedspersoner som f.eks. fysioterapeuter, kiropraktorer, egen læge m.v.

Efter lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet er der tale om en patientskade, der kan give ret til erstatning, hvis skaden med overvejende sandsynlighed er sket på en af følgende måder:

• Hvis en erfaren specialist ville have handlet anderledes (specialistreglen), og skaden dermed ville være undgået.
• Hvis der er tale om komplikationer, der ikke kunne være undgået, men som overstiger, hvad patienten med rimelighed bør tåle (rimelighedsreglen).
• Hvis der er tale om svigt i medicinsk udstyr.
• Hvis man ved valg af anden ligeværdig metode kunne have undgået skaden.

Har du været udsat for en patientskade, skal du anmelde skaden til Patientforsikringen. Det kan du gøre på www.patientforsikringen.dk.
Hvis Patientforsikringen kommer frem til, at der er tale om en dækningsberettiget patientskade, træffer Patientforsikringen også afgørelse om hvilken erstatning, som du er berettiget til.
Patientforsikringens afgørelse kan påklages til Patientskadeankenævnet.

Selve erstatningskravet beregnes ud fra reglerne i erstatningsansvarsloven. Her kan du få erstatning og godtgørelse for:

• Medicin- og behandlingsudgifter
• Tabt arbejdsfortjeneste
• Svie og smerte
• Varigt mén
• Erhvervsevnetab

Vær opmærksom på, at du kun kan få erstatning for den skade, der er sket på grund af selve behandlingen. De skader og tab, som skyldes den sygdom, du er blevet behandlet for, erstattes ikke.

Du kan kun få erstatning, hvis det samlede erstatningsbeløb overstiger 10.000 kr.